Yin Yoga

yin yoga

Yin Yoga er en myk terapeutisk yogaform som har sitt utgangspunkt i Taoismen og tradisjonell Kinesisk medisin, et eldgammelt system hvor man anser et menneske fra mer helhetlig perspektiv og i relasjon til naturen rundt oss.  Formålet med Yin Yoga er å skape balanse mellom kropp, sinn og omgivelsene rundt oss, og å få takk i allerede etablerte ubalanser som på sikt kan manifestere i sykdom.    

Yin Yogastillinger utføres hovedsakelig sittende eller liggende og holdes over lengre tid. Stillingene kombineres med rolig bevisst pust og tilstedeværelse. Dette gir oss tid til å ro ned nervesystemet, vende fokuset innover og skape pusterom midt mellom alt som foregår rundt oss.

 I de fleste dynamiske Yogaformer styrker og strekker vi muskulaturen. I Yin Yoga er det det dype bindevevet eller Fascia som står i fokus. Ifølge nyeste forskning er bindevevet mye viktigere for oss enn det vi har antatt. Bindevevet  er det so  «binder alt sammen», alle kroppens strukturer, muskler, nerver, bein, blodårer og organer. Bindevevet er det som gir oss form og sørger for at vi kan ha frie myke bevegelser.  Fascia  er vår største sanseorgan og  fungerer som signalsystem gjennom hele kroppen. Fascia blir stivere og mister sine vannbindende substanser som resultat av både fysisk og psykisk stress, emosjonelle påkjenninger og fysiske skader. Fascia klebres sammen og kan forårsake kroniske smerter og redusere bevegelighet. Når vi blir eldre blir bindevevet sprøere, mister smidighet og øker risiko for skader.

 Å holde bindevevet smidig og hydrert er like viktig som å styrke og tøye muskler.  God effekt på bindevevet oppnås ved å holde yinstillinger over tid med moderat mellomdyp strekk. På denne måten legger vi ekstra press på bindevevet rundt leddene vi jobber med, leddvæskeproduksjonen økes og leddene «smøres». Vi bruker bolstere, blokker, puter, tepper osv. for å gi kroppen god støtte, skape    mest mulig komfort i posisjonene og for å   oppnå akkurat passe   strekkintensitet.

I Yin Yoga føler vi naturens rytme og tilpasser yogapraksisen til årets sesonger og De fem Elementene i Sheng syklusen.  Høsten er for eksempel tiden når naturen trekker seg tilbake og gjør seg klar for vinteren. Vi jobber med metall- elementet som står for aksept, styrke og standhaftighet.  Vi gjør yinstillinger som påvirker lunge og tykktarmmeridianer og stimulerer immunforsvaret slik at vi ikke så lett blir syke av luftveisinfeksjoner.

Når skal du velge Yin Yoga

  • Du trenger motvekt til din hektisk hverdag, føler behovet for å «bremse ned», synke ned tempo og å ta en pause fra eksterne stimuli.
  • Du ønsker å øke bevegelighet, mykne opp kronisk stive og vonde muskler og bindevev.
  • Du ønsker råd og tips på hvordan du kan ta bedre være på deg selv ifølge tradisjonell Kinesisk Medisin.
  • Du ønsker å utfylle og balansere en mer aktiv Yogapraksis
  • Du trener mye og hardt og ønsker en ny måte å restituere på mens du øker bevegelighet og motvirker skader.
  • Du vil oppleve økt velvære, bedre søvn og bli mindre påvirket av stress.

Ved valg av kurs/arrangement blir du automatisk videresendt til kursets oppstartsdato . Klikk på klokkeslettet for å komme videre til bookingen .Fyll ut påmeldingsskjemaet , bekreft bestilling .

  • Bekreftelse på påmelding, praktisk info og faktura sendes på   på E-post. Ta kontakt dersom du IKKE  mottar e-post med bekreftelse på påmelding innen 24 timer.  Sjekk Spam-mappa!
  • Dersom du opplever problemer med bookingsystemet ta kontakt på e-postPM eller SMS. Vi hjelper deg med påmeldingen manuelt.
  • Du aksepterer våre retningslinjeg og betingelser  uansett påmeldingsmåte.
  • Husk å oppgi evt. rabattordning ved påmelding.
  • Som kursdeltager kan du ha tilgang til online studioarkiv for 69,-kr i mnd. (ordinær pris 396,-kr i mnd. ) .Husk å nevne det i påmeldingen. 

Motta våre beste tilbud, nyttige tips og kursinfo, og få et 10-minutters yogaprogram du kan gjøre når du trenger en timeout.

KLIKK HER